niedziela, 9 lutego 2014

Słonecznikowiec lub orzechowiec

W poszukiwaniu ciasta idealnego na moje urodziny natrafiłam na ciasto słonecznikowiec. Bardzo lubię słonecznik, moja rodzinka również więc pomyślałam: dlaczego nie! Pomysł był, jednak sam przepis nie przypadł mi do gustu. Więc wymyśliłam swój własny oparty na biszkopcie kakaowym, z masą kajmakową i mascarpone.  Ciasto z masą jest słodkie, dlatego do przełamania słodyczy posypałam je zwykłym kakao. Smakuje najlepiej na drugi dzień.
Myślę, że to ciasto będzie również smakować z posiekanymi orzechami np. laskowymi. Wystarczy słonecznik zastąpić orzechami. 
 

 
Składniki:
Biszkpot:
3 jajka
1/3 szklanki cukru
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
niecałe 1/2 szklanki mąki pszennej (70 g)
2 łyżki kakao
 
Białka ubić na sztywną masę, dodać cukier i żółtka i dokładnie zmiksować. Następnie dodać mąkę zmieszaną z proszkiem do pieczenia i wymieszać delikatnie łyżką. Na końcu dodać kakao i również wymieszać łyżką. Ciasto wylać na tortownicę (średnica 18 cm) wyłożoną papierem do pieczenia i piec w rozgrzanym do 180°C piekarniku przez 30-40 minut. Najlepiej sprawdzić drewnianym patyczkiem. Jeśli ciasto się klei zostawić jeszcze w piekarniku.
Po upieczeniu pozostawić parę minut w formie, następnie wyłożyć na bawełnianą ściereczkę do góry nogami i całkowicie wystudzić.  


Słonecznik:
75g słonecznika
1 łyżeczka masła
0,5 łyżki cukru
0,5 łyżki mleka

Wszystkie składniki włożyć do rondelka i zagotować. Następnie masę wysypać na wyłożoną papierem do pieczenia blachę. Płasko i z odstępami między ziarenkami, wtedy słonecznik lepiej się upraży. Piec w rozgrzanym do 180°C piekarniku do złocistego koloru (ok. 15-20 minut). Trzeba uważać, żeby słonecznik się nie przypalił, bo będzie gorzki i nie można go wykorzystać. Wystudzić.

Masa:
przygotowany wcześniej słonecznik
170g masy kajmakowej
125 g mascarpone

Wszystkie składniki włożyć do miski i wymieszać.

Biszkopt przekroić wzdłuż. Dolny blat  przełożyć masą i przykryć górnym blatem. Posypać kakao. Smacznego!



3 komentarze: